Lokale aanpak en diensten

PolarProf project

Paragraphs

Doel van het project is expertiseopbouw bij professionals van lokale besturen rond polarisatie, desinformatie en haatspraak. Dit zowel online als offline. Om dat te bereiken, werkt het Hannah Arendt Instituut gedurende 3 jaar aan een leer- en uitwisselingstraject om lokale besturen te helpen een lokaal actieplan rond online en offline polarisatie, desinformatie en haatspraak op te maken en uit te rollen. Het traject wordt gratis aangeboden dankzij subsidiemiddelen van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Om geïnteresseerde gemeenten warm te maken voor de thematiek, gaat het project van start met webinars:

  • Hoe desinformatie de democratie bedreigt en wat we daaraan kunnen doen – 19/05/2022
  • Affectieve polarisatie op een structurele manier aanpakken – 07/06/2022
  • We need to talk about hatespeech: analyse en aanpak – 20/06/2022

De webinars kunnen ook achteraf nog worden gevolgd via de Arendt Academy (https://arendt-academy.be/).

Eind 2022 zullen steden en gemeenten zich kunnen inschrijven voor een online leertraject, rond:

  • Polarisatie als verrijking
  • Polarisatie als bedreiging
  • Desinformatie
  • Omstaandersgedrag bij haatspraak

In 2023 en 2024 wordt een versnelling hoger geschakeld. Op regionale actiedagen wordt concrete ondersteuning geboden om tot een lokaal actieplan te komen. En op regionale inspiratie- en reflectiedagen kunnen lokale besturen onderling hun ervaringen en kennis uitwisselen. Er zal dan ook een digitaal platform zijn voor vragen, ondersteuning en het delen van ervaringen en kennis.

Meer info op de website van het Hannah Arendt Instituut

Projectinitiator
Meer informatie

EMMA project

Paragraphs

EMMA staat voor "Evaluation and Mentoring of Multi-Agency approaches to violent radicalisation” en is gefinancierd door het Fonds voor interne veiligheid van de Europese Unie – Politie (ISF-P). Het project werd op 1 februari 2020 opgestart onder coördinatie van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en uitgewerkt door een consortium in samenwerking met Universiteit Gent, RadarAdvies (NL) en het Violence Prevention Network (DE). Dit samenwerkingsverband bood een antwoord op de uitdagingen van multi-agency werk (MAW). Hoewel practitioners en academici de toegevoegde waarde van MAW onderschrijven, wijzen ze ook op enkele voorwaarden om een doeltreffende samenwerking op te bouwen (vertrouwen opbouwen, bewustwording, ethische en wettelijke begeleiding, enz.) Er zijn drie belangrijke uitdagingen voor MAW aangegeven, namelijk (1) het ontbreken van vast beleid en procedures voor MAW bij de bestrijding van gewelddadig extremisme, (2) gedegen evaluatieonderzoek van de MAW-aanpak en (3) de belemmeringen van informatie-uitwisseling.

Om deze uitdagingen aan te pakken, heeft het EMMA consortium een academisch en praktijkgericht traject uitgewerkt. Vanuit het academisch evaluatieonderzoek werd een zelfevaluatietol EMMASCAN ontwikkeld voor lokale coördinatoren van MAW structuren. Deze tool stelt MAW’s in staat om de structuur en werking zelfstandig te monitoren en evalueren. Daarnaast werd een praktijkgericht begeleidingstraject uitgewerkt waarbij lokale MAW-functionarissen uit de drie deelnemende landen (België, Nederland en Duitsland) kennis en expertise konden uitwisselen. Deze kennis werd gebundeld en gepubliceerd in vijf topical papers.

De output van het project kan je raadplegen op de website van VVSG.

Meer informatie

Begeleidings- en coachingstrajecten VVSG

Paragraphs

Hoewel de LIVC’s R niet meer weg te denken zijn in de preventie en aanpak van gewelddadige radicalisering, is een vlotte werking ervan nog niet overal vanzelfsprekend. Deze multi-agency aanpak brengt namelijk heel wat uitdagingen met zich mee. Denk maar aan het uitwisselen van informatie aan de overlegtafel, het vertrouwen tussen actoren, het evalueren van de werking, om nog maar te zwijgen van nieuwe fenomenen waarmee men geconfronteerd wordt. Daarom biedt de VVSG, met financiële steun van het Agentschap Binnenlands Bestuur, begeleidings-en coachingstraject aan voor lokale besturen om hen te ondersteunen bij de monitoring en evaluatie van de LIVC’s R om de multi-agency aanpak toekomstgericht vorm te geven.

Steden en gemeenten zullen op maat worden ondersteund, in de opstart of werking van hun LIVC R. De VVSG kijkt hierbij naar zowel steden en gemeenten met een LIVC R. We focussen op vier verschillende “categorieën” van LIVC’s R:

  • Starters: gemeenten waar nog geen LIVC R actief is en waar we ondersteunen bij de opstart
  • Reactiveren: gemeenten die een LIVC R werking hadden, maar in de feiten weinig tot niet bijeenkomen. Deze werking willen we (re-)activeren
  • Optimaliseren: gemeenten die een actief LIVC R hebben, maar hun werking nog niet kritische hebben geanalyseerd of geëvalueerd
  • Monitoren en evalueren: gemeenten die reeds ervaring hebben bij het sporadisch analyseren van de eigen werking en waar we op maat ondersteuning bieden om de werking structureel te monitoren/evalueren

Zelf interesse of meer weten over het project? Dan kan je terecht op de VVSG website.

Meer informatie

Het wij-zij-project

Paragraphs

Het wij-zij-project ontstond vanuit de wil om een netwerk en hub te creëren rond het thema ‘polarisatie’.

Kazerne Dossin bracht daartoe in 2018 een heterogene groep van organisaties samen die zich verenigd voelden in hun nood én hun vraag om een duurzaam antwoord te formuleren op polarisatie, controverse en conflict.

De bedoeling van het netwerk is:

  • expertise opbouwen en uitwisselen,
  • tools en strategieën verspreiden die professioneel houvast kunnen bieden.

Het netwerk richt zich daarbij in eerste plaats op doelgroepen met een potentieel multiplicatoreffect: onderwijs, overheid, politie, welzijn en het maatschappelijk middenveld.

Wij-zij wil zich de komende jaren richten op de verdere uitbouw van het netwerk, het inhoudelijk verdiepen van de gezamenlijke expertise en het breder uitdragen van de algemene doelstellingen.

De expertise van het netwerk en haar leden kan zowel preventief als curatief ingezet worden in de omgang met polarisatie. Ze kan met andere woorden regulier beleid informeren, maar ook ingeroepen worden bij de omgang met incidenten of escalerende probleemsituaties.

De aanpak is gesteund op een adequate theoretische onderbouw, maar is vooral praktisch toepasbaar. Het netwerk wil impact genereren. Dat kan zowel in strategische beleidsondersteuning, als in meer tactische ondersteuning op het terrein. Bijzondere aandacht zal hier worden besteed aan de noden van de lokale besturen, onder meer ten opzichte van de LIVC-R waarin verschillende socio-preventieve sectoren zijn vertegenwoordigd.

Ondersteuning van lokale besturen in het kader van de preventie van radicalisering

Paragraphs

In het kader van de preventie van gewelddadige radicalisering, extremisme en polarisatie lanceerde Vlaams minister van Samenleven, Bart Somers, op 5 maart 2021 een projectoproep die ondersteuning voorziet voor gemeenten en steden om deze problematieken aan te pakken.

Zo kunnen steden en gemeenten hun lokale regiefunctie versterken door het uitbouwen van hun netwerken en de mogelijkheid te bieden gericht in te spelen op bepaalde pijnpunten die zich lokaal voordoen. Hierbij kan het een meerwaarde zijn om de krachten te bundelen en een samenwerking aan te gaan met verschillende steden en gemeenten.

In totaal werden voorlopig 14 projecten geselecteerd die vanaf 1 juli 2021 van start zullen gaan. Concreet gaat het om onderstaande projecten:

Stad Mechelen

DOPREV (Duurzaam online preventie)

Stad Genk

ism As, Houthalen-Helchteren, Zutendaal

PURE verbindingen (Positieve, Universele, Respectvolle, Echte)

Stad Oostende

Lokaal integraal deradicaliseringsbeleid

Stad Aalst

ism Liedekerke, Ninove, Geraardsbergen, Denderleeuw

Project Dender360° Een 360°-aanpak ter preventie van gewelddadige radicalisering, extremisme en polarisering.

Stad Sint-Niklaas

Polarisering, extremisme en radicalisering bij jongeren: een sluitende aanpak

Stad Antwerpen

Preventie en bestrijding van online en offline gewelddadige radicalisering, polarisering en extremisme, haatzaaierij, fake news en complottheorieën.

Stad Vilvoorde

ism Machelen

In verbinding

Stad Menen

ism Wevelgem

Aanpak polarisatie en radicalisering Menen - Wevelgem

Stad Leuven

Jong geweld

Stad Herentals

ism Grobbendonk, Vorselaar, Olen, Herenthout

LIVC-R als een breed platform (en netwerk) om meer (en samen) aan de slag te gaan met ontwortelde/ontwrichte burgers in de stad Herentals en de regio Neteland

Stad Bree

ism Bocholt, Kinrooi, Oudsbergen

De aanpak van sterk opkomende online polarisatie en radicalisering door kennisverbreding, netwerkversterking en inzetten op jongeren.

Stad Roeselare

ism Izegem, Hooglede

Van polarisatie naar verbinding.

Stad Gent

Het ontwikkelen en uitrollen van preventiestrategieën door het aanpakken van de voedingsbodems van extreem rechts en polarisering

Stad Beringen

ism Tessenderlo

Analyse, vroeg-detectie en aanpak van signalen van polarisatie bij middelbare scholieren in Beringen, Ham en Tessenderlo via vorming en outreachend werk ter preventie van gewelddadige radicalisering, met focus op de invloed van sociale media.

Meer informatie

Maatschappelijke tegengeluiden

Paragraphs

Een van de beleidslijnen in het actieplan ter preventie van gewelddadige radicalisering en polarisering is het mobiliseren van het middenveld. Vanuit de vaststelling dat het extremistisch discours op dit moment heel luid klinkt en dat alternatieve stemmen te weinig worden gehoord, wordt in dat kader onder meer ingezet op boodschappen en verhalen die dit extremistisch discours ondermijnen.

Concreet ondersteunt de Vlaamse minister bevoegd voor Binnenlands Bestuur via deze oproep burgers en middenveld om dergelijke boodschappen en verhalen luider te laten klinken. Het is namelijk binnen de samenleving zelf dat men het best voeling heeft met wat er leeft en waar men dus het best in staat is om in te spelen op het extremistisch discours en de impact ervan binnen de gemeenschap.

Elf projecten werden geselecteerd:

CIBO Voorkomen van radicalisering van Afrikaanse jongeren in Antwerpen
Stad Roeselare Helden en Schurken
KUL #Jihadanders. Een theologische stem tegen moslimextremisme
Samo Pravo Arabische Poëziefilms 'Inner Jihad'

Ceapire

Jihad tegen extremisme
Gemeente Molenbeek Wij maken samen School en Samenleving. Een discours voor meer verbinding over de religieus culturele gemeenschappen heen.
Vroemvroem Gebruik van stop-motion en humor als tegengeluiden vanuit scholen
Partage en couleurs Wat zou jij doen?
Averroes Hoe zou Averroes (Ibn Rushd) reageren moest hij vandaag uit zijn graf opstaan?  Tegendiscours ter preventie en remediëring van islamradicalisering
Stad Vilvoorde Kritische burgers van de toekomst: kritisch denken over gedeelde waarden als tegengeluid voor radicalisering
PAJ OUR P.A.C.T. (Positive Action Changes Things)