Jongeren

Preventie polarisatie op school

Paragraphs

Deze oproep betrof subsidies voor de preventie van polarisatie op school en het managen van moeilijke gesprekken en klassituaties. Drie projecten werden geselecteerd:

Erasmus+ voor het project Verbindende dialoog in de klas

Democratische Dialoog is een project binnen het Kenniscentrum Urban Coaching & Education van de hogeschool Erasmus in Brussel. De hogeschool werkt rond culturele verschillen op school en de grootstedelijke uitdagingen. Het doel is om docenten en studenten binnen de lerarenopleiding en leraren op school op te leiden tot dialoogcoaches die met polarisatie kunnen omgaan. De ambitie is om een trainingsproject op te zetten voor docenten, een leerlijn te ontwikkelen binnen alle lerarenopleidingen en een online toolkit te maken.

AIF+ met het project Mind Changers

Deze organisatie organiseerde tijdens de zomermaanden van 2017 het project Caravan Refugee waarbij vluchtelingen in contact werden gebracht met bezoekers van zomermarkten en evenementen. In het verlengde hiervan werden dialoogmomenten georganiseerd waarbij vluchtelingen aan een groep mensen hun verhaal vertelden en in dialoog gingen. Om dit project uit te werken wil men nu inzetten op de organisatie van dergelijke dialoogmomenten binnen onderwijs om te komen tot een positieve beeldvorming rond vluchtelingen. Daarnaast is er een tastbaar resultaat in de vorm van een verhalenboek waarin verhalen van vluchtelingen en vrijwilligers worden meegenomen. Dat verhalenboek kan ondersteunend materiaal zijn voor leraren die verder rond dit thema aan de slag willen gaan. Positief is ook de samenwerking met Vluchtelingenwerk Vlaanderen dat vluchtelingen coacht om toelichtingen te geven.

Spoor Brugge met het project Herstelcirkels

In het najaar 2017 hebben zich enkele gewelddadige incidenten voorgedaan met jongeren uit de stationsbuurt in Brugge. Om tegemoet te komen aan de vraag naar schoolondersteuning om met dit soort conflicten om te gaan zal Spoor Brugge 50 leraren uit het secundair onderwijs opleiden om om te gaan met polarisatie en het managen van moeilijke gesprekken en klassituaties. De leraren kunnen hun opgedane kennis daarna doorgeven aan collega’s. De stad Brugge zorgt voor ondersteuning vanuit de dienst preventie.

Meer informatie

Versterken kwetsbare jongeren – onderwijs

Paragraphs

Deze oproep ging over projecten om de positie van kwetsbare jongeren te versterken, een positieve schoolloopbaan te bevorderen en schooluitval, jeugdcriminaliteit en radicalisering te voorkomen. Vier projecten werden geselecteerd:

vzw Platform Allochtone Jeugdwerkingen met het project ‘Swap Point’

Met dit project krijgen kwetsbare leerlingen en studenten letterlijk een ruimte waar ze terecht kunnen voor studiebegeleiding, huiswerkbegeleiding, workshops en advies op maat van hun leernoden. Studenten worden ingeschakeld om de leerlingen te begeleiden. Het hebben van een ruimte waar jongeren rustig kunnen studeren is niet voor alle leerlingen evident. Vrijwilligers nemen deel aan dit project. Er worden ook activiteiten georganiseerd met rolmodellen of er worden motivatiesprekers uitgenodigd om hun onderwijs en loopbaanparcours te delen met leerlingen en studenten.

Karel de Grote Hogeschool met het project ‘Kies Hoger’

Een project waar men de instroom van scholieren met migratieachtergrond in het hoger onderwijs wil ondersteunen door de versterking van de studiekeuze tijdens het (voor)laatste jaar secundair onderwijs.  De doelgroep bestaat uit Antwerpse jongeren in de derde graad van het secundair onderwijs en hun studiekeuzebegeleiders. Via workshops zullen jongeren ondersteuning krijgen in het ontdekken van hun talenten en het maken van de juiste studiekeuze.

Het burgerproject Uilenspel

Deze vzw ondersteunt kinderen uit de derde kleuterklas en het eerste en tweede leerjaar bij schoolse taken om zo later verlies van motivatie en schooluitval te voorkomen. Vrijwilligers gaan tijdens het schooljaar minstens één keer per week langs bij het gezin en de kinderen om hen te begeleiden bij hun taken. Ouders krijgen ook ondersteuning bij het oudercontact of een bezoek aan de bibliotheek. Met dit project wil Uilenspiegel haar werking uitbreiden naar nieuwe buurten in Gent en de werking professionaliseren door de uitbouw van een coaching traject voor nieuwe vrijwilligers. Het is een mooi voorbeeld van een veelbelovend burgerinitiatief. Het zijn mensen uit de buurt die die huiswerkbegeleiding als vrijwilliger op zich nemen. Op die manier wordt ook aan het samenleven in de buurt gewerkt.

1001 Schakels Vilvoorde

1001 Schakels begeleidt jongeren in groep en individueel voor verschillende schoolvakken. In het licht van het groot aantal vertrekkers naar Syrië vanuit Vilvoorde hebben een aantal moeders het initiatief genomen om huiswerkbegeleiding op te starten om kwetsbare jongeren te versterken en weerbaarder te maken. Naast huiswerkbegeleiding worden er lezingen georganiseerd waar jongeren zelf het woord nemen en er staat een jongerencoach ter beschikking van jongeren die schoolmoe zijn, problemen hebben op school of om een andere reden niet goed presteren. Met de middelen kan het aanbod voor alle jongeren verzekerd worden en kan de werking van coaching en huiswerkbegeleiding verder geprofessionaliseerd worden. Positief is dat ouders in dit hele traject worden betrokken.

Meer informatie

Positieve identiteitsontwikkeling bij jongeren

Paragraphs

Eind 2015 lanceerden ministers Homans en Gatz samen de projectoproep ‘Positieve identiteitsontwikkeling bij jongeren’. Met de projectoproep wilden de ministers inzetten op het versterken van de positie van jongeren en jongvolwassenen in de samenleving en op het vergroten van hun maatschappelijke betrokkenheid. De ministers wilden vooral projecten ondersteunen die gevoelens van uitsluiting of onrecht kunnen ombuigen in positieve engagementen en die jongeren zin geven in de toekomst. De projectoproep kaderde binnen het Vlaams actieplan voor de preventie van radicalisering, dat in het voorjaar 2015 door de Vlaamse Regering werd goedgekeurd. In totaal werden zeven projecten gesubsidieerd, die vanaf 1 maart 2016 van start gingen. Ondertussen zijn de projecten afgelopen en werd er op 2 februari 2018 een toonmoment georganiseerd.

Hoewel de projecten zijn afgerond, kan nog steeds voor meer informatie of materiaal met hen contact worden opgenomen. Hieronder volgt een overzicht van elk project met contactgegevens en link naar meer informatie.

Victoria Deluxe vzw: 'Geloof in de stad'

Beschrijving project

De documentairereeks MIJN WEG / TARIQUI / MA ROUTE geeft de kijker een inkijk in hoe zestien moslimjongeren hun dagelijks leven vormgeven, en welke invloed de Islam heeft (of net niet heeft) op de keuzes die ze maken. Alle zestien voelen ze de impact van de steeds negatievere beeldvorming van de Islam en moslimjongeren in media en maatschappij. Alle zestien willen ze een antwoord bieden op deze tendens, vanuit hun eigen perspectief. Alle zestien willen ze een inspiratiebron zijn voor andere opgroeiende jongeren. Vanuit het perspectief en de leefwereld van moslimjongeren wil deze documentaire illustreren dat identiteit en godsdienstbeleving niet haaks staan op integratie. Victoria Deluxe koos om een tegenverhaal te ontwikkelen dat verbonden is met de positieve (zelf)emancipatie van moslimjongeren.

MIJN WEG / TARIQUI / MA ROUTE vloeit voort uit een projectvoorstel dat Victoria Deluxe indiende naar aanleiding van de projectoproep ‘Positieve identiteitsontwikkeling bij jongeren’ in het kader van preventie van radicalisering door de Minister voor Inburgering, Liesbeth Homans, en de Minister voor Jeugd, Sven Gatz. De documentairereeks is het sluitstuk van een intensief tweejarig traject waarin maker Tourad Kane op zoek ging om het parcours en perspectief van de jongeren op een integere en authentieke manier in beeld te brengen. Deze zesdelige reeks heeft de uitgesproken ambitie om bij te dragen aan de positieve identiteitsontwikkeling van moslimjongeren en het maatschappelijke debat hierover.

Lees meer over het project

Meer informatie

Wie de documentairereeks wil vertonen, kan contact opnemen met Agnes De Maseneir via agnes@victoriadeluxe.be.

Arktos vzw: 'Veerkrachtig Geel'

Beschrijving project

Samen met een jeugdwelzijnswerker wil Arktos contact leggen met jongeren die moeilijk bereikt worden door of geen aansluiting vinden bij andere diensten en instanties. Door het contact met jongeren in hun eigen omgeving (vindplaatsen) tracht de vormingswerker jongeren zoveel mogelijk bij te brengen. Op die manier wil de vereniging jongeren meer kansen geven om de negatieve spiraal van maatschappelijke kwetsbaarheid te doorbreken en de verbondenheid met de samenleving optimaal uit te bouwen. Behalve op individuele ondersteuning wordt ook ingezet op groepswerking en ondersteuning van eerstelijnswerkers en ouders.

Lees meer over het project

Meer informatie

Arktos ontwikkelde op basis van wetenschappelijk onderzoek en praktijken de workshop 'Bounce'. In deze workshop staat vroegtijdige preventie, het trainen van veerkracht en bewustwording van de sociale omgeving centraal.

Op hun website vind je meer informatie terug over allerlei opleidingen die worden aangeboden waar je je tevens voor kan inschrijven. Op vraag kan tevens een aanbod worden georganiseerd voor partners. Hiervoor kan je terecht bij Jonas Van Eyck via jvaneyck@arktos.be.

Zonder handen vzw: 'Handlangers'

Beschrijving project

De Handlangers is een groep jongeren die bestaat uit enerzijds jongeren (zowel kansrijke als kwetsbare) die al enkele jaren actief zijn als deelnemer bij Circus Zonder Handen en anderzijds nieuwe wijkjongeren met interesse voor circuseducatie. Een jaar lang zullen ze met deze gemengde groep intensief werken rond groepsvorming, begeleidershouding, engagement, leiderschap en circustechnische vaardigheden. De jongeren worden nauw begeleid en opgevolgd tijdens groepsmomenten én bij individuele stages en coachingmomenten. Na een jaar zijn deze jongeren klaar om een engagement op te nemen als assistent in de circusschool of in een andere jeugdwerkorganisatie in de wijk. Het inclusieve karakter van dit traject zorgt voor interessante kruisbestuivingen: jongeren uit de kwetsbare wijk wisselen ervaringen uit met de andere Brusselse jongeren en docenten van de circusschool. Thema's als religie, gender, positie in de maatschappij komen aan bod, telkens met circus als krachtig bindmiddel.

Lees meer over het project

Meer informatie

Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met Mathilde Renson via mathilde@zonderhanden.be.

Partage en couleurs vzw: 'Verstaan om beter te reageren'

Beschrijving project

In dit project worden dialoogtafels georganiseerd, waarbij de jongeren een antwoord trachten te geven op vragen i.v.m. radicalisering en identiteitsontwikkeling. Met een begeleidende fototentoonstelling en een documentaire worden de resultaten van dit project ook verder bekendgemaakt aan een breder publiek. Beide zullen ook deel uitmaken van een educatief pakket, waarmee scholen en verenigingen aan de slag kunnen gaan.

Lees meer over het project

Meer informatie

Voor meer informatie rond dit project kan contact worden opgenomen via partageencouleurs@live.be.  

MSC Ahlan vzw: 'Meetingpoints rond identiteit ter preventie van radicalisering'

Beschrijving project

De meetingpoints zijn discussiefora die jongeren de kans geven om in een veilige omgeving taboes en stiltes te doorbreken, maar eveneens om misverstanden uit de weg te ruimen en jongeren te informeren. Daartoe laten ze mensen aan het woord die met kennis van zaken de vragen en standpunten van de jongeren kunnen bespreken en in een perspectief plaatsen. Door het onderwerp vanuit verschillende perspectieven aan bod te laten komen, verwerven jongeren meer inzicht. Op die manier willen ze jongeren hefbomen geven die hen in staat stellen hun standpunten te herbekijken.

Lees meer over het project

Meer informatie

In het najaar (2018) wordt er een train-de-trainer georganiseerd. Deze is gericht aan jeugdwerkers en leerkrachten zodat zij na de opleiding vrij gebruik kunnen maken van de toolbox. Daarnaast kunnen derden ook contact opnemen voor de organisatie van een begeleiding of een samenwerking om het materiaal te hanteren. Contact kan worden opgenomen met Lamia Cheba of Yasmia Setta via info@meetingpointtoolbox.be.

De publicatie van meetingpoints kan gratis besteld of gedownload worden via hun website https://meetingpointtoolbox.be/

Jeugdclubs vzw: 'Bruggenbouwers'

Beschrijving project

Met het project Bruggenbouwers worden ontmoetingen georganiseerd tussen diverse groepen jongeren die anders niet of nauwelijks met elkaar in contact komen. Deze diverse groep wordt ondersteund om samen met elkaar activiteiten op te zetten vanuit de overeenkomsten tussen de groepen. Het project richt zich op leefwereldverbreding, zelfontplooiing en positieve identiteitsontwikkeling van de jongeren. Vanuit de activiteiten gaat de organisatie ook meer in de diepte thema's bespreken die bij de jongeren aan bod komen. De jongeren nemen deel aan meetingpoints, waar ze in dialoog gaan met jongeren van andere steden over thema's die gelinkt zijn aan identiteitsontwikkeling.

Lees meer over het project

Meer informatie

Iedereen die interesse heeft in de methodiek van Bruggenbouwers mag langskomen bij hen om van gedachten te wisselen, voor tips of om ervaringen te delen.

Op hun website http://outreachtips.be/ zijn meer tips en tricks rond outreachend werken te vinden.

Contact kan worden opgenomen via info@vzwjeugdclubs.be.

Groep Intro vzw: 'JIJ Plus Vrije Tijd'

Beschrijving project

Het project 'JIJ PLus Vrije Tijd' wil jongerenwerkers inzetten om op zoek te gaan naar jongens en meisjes in en rond moskeewerkingen en zelforganisaties. Die jongeren wil men toeleiden naar vrijetijdswerkingen (zoals sportclubs met groepswerking), naar jongerenactiviteiten (als deelnemer) of naar vrijwilligerswerk (actief als begeleider of organisator).

Lees meer over het project

Meer informatie

Meer informatie over vormingen of begeleiding kan worden gevonden op hun website. Contact kan worden opgenomen via info@groepintro.be of via het online formulier.

Thema
Meer informatie