Verontrusting en radicalisering

Organisatie
Inhoud / deelaspecten

De school signaleert een ernstige bezorgdheid over het gedrag van een leerling: is deze jongere geradicaliseerd, dreigt een ‘verdwijning’ naar het buitenland? Tijdens de contacten met school, ouders, de jongere groeit de verontrusting. Wat doet de CLB-medewerker? Gaat hij/zij dit melden aan justitie? Kan er sprake zijn van schuldig verzuim als hij/zij dit niet meldt? Hoe gaat de CLB-medewerkers daarmee om binnen een vertrouwensrelatie met de jongere?

Tijdens deze vorming worden handelingscontouren getekend, aan de hand van het regelgevend kader en praktische adviezen en criteria ter afweging. Er worden handvaten aangereikt om uit het morele dilemma te komen in samenspraak met het CLB-team.

Deze vorming bouwt verder op de ‘Basismodule Radicalisering’ en ‘Radicalisering: een handelingsgerichte aanpak’.

Doelstelling en methodiek
  • Er wordt kennis gemaakt met de wettelijke mogelijkheden en contouren bij het handelen naar aanleiding van een vermoedelijke radicalisering.
  • Er wordt kennis gemaakt met een stappenplan om uit het morele dilemma te geraken.
Doelgroep
Kostprijs
Duurtijd
Bijkomende info