Omgaan met diversiteit en Werken aan toegankelijkheid

Inhoud / deelaspecten

Omgaan met diversiteit vormt één van de belangrijkste uitdagingen van onze samenleving. Lokale besturen en organisaties stellen zich vragen in welke mate de dienst- en hulpverlening toegankelijker kan worden en rekening kan houden met de diversiteit aan personeel, cliënten en burgers. Deze vormingen bieden inspiratie en geeft inzichten en handvaten.

De inhoud van deze vormingen zijn steeds op maat van de aanvrager, indien mogelijk aan de hand van actuele casussen en vraagstukken. Verschillende invalshoeken kunnen aan bod komen:

  • omgaan met diversiteit als organisatie:
    • wat is de impact van de maatschappelijke ontwikkelingen op organisaties en beleid;
    • hoe een toegankelijkere dienst- en hulpverlening met aandacht voor de eigenheid van zowel de organisatie als de cliënt realiseren;
    • welke kaders kunnen u helpen om aan de slag te gaan met diversiteitsvraagstukken binnen uw bestuur of organisatie.
  • omgaan met diversiteit als professional
    • wat is uw referentiekader en hoe verhoudt die zich tot de referentiekaders van verschillende groepen in onze samenleving;
    • hoe werken aan het vergroten van uw professionele handelingsbekwaamheid.

Moeilijk met kiezen? Hier een greep uit ons standaard vormingsaanbod:

Communicatiewaaier

Taaldrempels verlagen de kwaliteit van de communicatie omdat personen elkaar niet voldoende begrijpen of omdat de nuance verdwijnt. Ze kunnen dan ook een toegankelijke dienstverlening verhinderen. AgII ontwikkelde daarom de communicatiewaaier, een professionele tool om de taaldrempels in hulp- en dienstverlening te verkleinen. Tijdens deze sessie wordt de nodige kennis en competenties aangereikt om het beslismodel te leren hanteren en daardoor de juiste communicatiemiddelen uit deze bundel correct in te zetten tijdens het werk. Het is vooral een praktijkgerichte vorming, met een stuk theorie als basis.

Meer info over communicatiewaaier

Interculturele competenties

Hoe werken aan toegankelijke informatie, communicatie en dienstverlening met een organisatie? Op basis van deze vraag ontwikkelde het AgII een basisaanbod, een thematisch aanbod en een aanbod op maat over interculturele competenties. Het aanbod heeft als doel toegankelijke informatie, communicatie en dienstverlening te versterken.

Binnen dit aanbod kunnen de volgende topics aan bod komen: culturele flexibiliteit, veerkracht, ontvankelijkheid, kennis en relationele vaardigheden, culturele communicatieve vaardigheden, culturele conflicthantering en multi-perspectiviteit.

Aan de slag met diversiteit in de sportvereniging

Deze interactieve sessie heeft als doel de lokale sportclubs uit een gemeente te sensibiliseren en te ondersteunen met betrekking tot diversiteit in hun club. Er wordt stilgestaan bij de diversiteit in de sportclub, de drempels voor sportparticipatie, er wordt bekeken hoe er kan omgegaan worden met taal in de club en hoe diversiteitskwesties (rond kleding, voeding, ..) kunnen worden aangepakt.

Werken met sociaal tolken en vertalers

Hoe gaat iemand om met sociaal tolken en sociaal vertalers? Deze praktijkgerichte vorming geeft een antwoord op die vraag. Eerst worden de begrippen ‘sociaal tolken’ en 'sociaal vertalen' gedefinieerd. Tevens wordt er dieper ingegaan op het Vlaamse landschap en het bijhorende kwaliteitslabel voor tolken en vertalers, alsook de meerwaarde van sociaal tolken en vertalen. Als gebruiker wordt aangeleerd wat verwacht kan worden van de sociaal tolk en de sociaal vertalers, tevens worden er dieper ingegaan op gedragsregels en worden aanbeveling en tips meegedeeld.

Meer info over werken met sociaal tolken en vertalers

Doelstelling en methodiek

Interactief aanbod, op maat van de aanvrager

Kostprijs
Duurtijd