Moeilijke gesprekken over diversiteit

Organisatie
Inhoud / deelaspecten

Een multiculturele school brengt kansen en uitdagingen met zich mee. Directies en leerkrachten zoeken met vallen en opstaan hun weg in een complexe en delicate problematiek. Bijvoorbeeld:

  • hoe reageert een leerkracht op leerlingen die te laat komen als stiptheid een prioriteit is op school? 
  • hoe reageert een leerkracht als een leerling weigert deel te nemen aan een klasbezoek aan Dossin kazerne?
  • wat als een vader enkel bereid is om naar het oudercontact te komen als hij niet ontvangen wordt door een vrouwelijke leerkracht?
  • wat met leerlingen die omwille van hun geloof of cultuur weigeren mee te werken aan bepaalde lesonderdelen of thema's?
  • wat is een professionele reactie op het verwijt van een ouder of leerling dat iemand een racist is?

Tijdens deze interactieve dag worden antwoorden gegeven op vragen over probleemsituaties die eigen zijn aan de schoolsituatie. Er wordt gezocht naar het evenwicht tussen het respect voor culturele verschillen en respect voor het pedagogisch project van de school.

Aparte dag voor basis- en secundair onderwijs!

Doelstelling en methodiek
  • In staat om proactief om te gaan met diversiteit om interacties in goede banen te leiden.
  • In staat om interculturele misverstanden en conflictsituaties op een professionele wijze aan te pakken.
  • In staat om samen met een team een draaiboek op te stellen voor crisissituaties die voortkomen uit racisme. of discriminatie.
Doelgroep
Kostprijs
Bijkomende info

Enkel op maat in de instelling of regio!