Moeilijke gesprekken met ouders door Veerle De Bruyne

Organisatie
Inhoud / deelaspecten

'Het belangrijkste in communicatie is te horen wat niet gezegd wordt' (Peter Drucker). Het overkomt iedereen wel eens: een gesprek met ouders dat niet verliep zoals verwacht. Sommige gesprekken monden zelfs uit in een conflictsituatie, tot frustratie van beide partijen. Ouders kunnen het gevoel hebben dat ze te weinig gehoord worden, of voelen zich machteloos. Leerkrachten vinden soms dat ouders niet luisteren, te veeleisend of onredelijk zijn. Vaak zijn de leerlingen de dupe. Hoe kan slecht nieuws het best overgebracht worden? Welke strategieën, gesprekstechnieken en communicatieve vaardigheden kunnen ingezet worden bij 'moeilijke' gesprekken? Tijdens de eerste dag van deze praktische, interactieve vorming wordt geleerd hoe om te gaan met het overbrengen van moeilijke boodschappen. Er wordt inzicht verworven in de eigen gesprekstechnieken. Er wordt aangeleerd hoe het onderscheid te maken tussen het overbrengen van een 'moeilijke' boodschap en een slechtnieuwsgesprek. Tevens worden handige technieken en persoonlijke tips aangereikt. Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden om enkele gesprekstechnieken uit te proberen waarop wordt teruggeblikt tijdens de terugkomdag (halve dag).

Doelstelling en methodiek
  • In staat om de eigen communicatieve vaardigheden in moeilijke situaties goed in te schatten.
  • In staat om gebruik te maken van passende strategieën op basis van de noden van de gesprekspartner.
  • Mogelijkheid om alternatieve communicatietechnieken in te oefenen en toe te passen.
Doelgroep
Kostprijs
Bijkomende info

Lunchbroodje inbegrepen (eerste dag).

Andere vorming: Klare taal! Een lage schooldrempel voor ouders

Veerle De Bruyne werkte 15 jaar in het buitengewoon onderwijs als ergotherapeute en GON-begeleidster. Zij specialiseerde zich in omgaan met moeilijk gedrag en communicatie en is medeauteur van 'Omgaan met pesten op school'.