Klas Op Stelten

Inhoud / deelaspecten

Het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie en het Vlaams Vredesinstituut organiseren een dubbele webinar rond controverses in de klas en op school.

Sessie 1: Meerstemmig praten

Jongeren worden in een razendsnel tempo geconfronteerd met conflict. Sociale media en politiek staan bol van polariserende uitspraken, gevoed door angst, boosheid, onwetendheid of passie. Vluchtelingen, vrijheid van meningsuiting of de verkiezing van een nieuwe president… iedereen heeft er tegenwoordig wel een vurige mening over. Regelmatig laaien ook in de klas de gemoederen hoog op. Hoe geeft de lesgever een plaats aan die sterke emoties? Kunnen bepaalde uitspraken begrensd worden? Moet de lesgever neutraal blijven? Hoe creëert de lesgever dan een veilige omgeving voor zijn/haar leerlingen?

Sessie 2: Meerstemmig leren

Een leerkracht is gebonden aan eindtermen en leerplannen. Soms heeft dit tot gevolg dat hij/zij les moet geven over onderwerpen die in de klas gevoelig liggen. Denk bijvoorbeeld maar aan de kruistochten, de Holocaust, de evolutietheorie of gendergelijkheid, … Hoe kan de leerkracht zichzelf hier best op voorbereiden? Hoe geeft hij/zij ruimte aan uiteenlopende standpunten? Wat kan en wat kan niet? Hoe zorgt de leerkracht zelf voor een genuanceerd verhaal? En hoe reageert hij/zij wanneer radicale meningen uit de hand dreigen te lopen?

Doelstelling en methodiek

Aan de hand van reële onderwijscasussen en op basis van elkaars inbreng krijgen de deelnemers concrete aanwijzingen om constructief om te gaan met leerstof die controverse kan oproepen.

Kostprijs
Duurtijd
Bijkomende info

De output van deze sessies zal een belangrijke basis vormen voor de publicatie van een brochure van het Vlaams Vredesinstituut, met handige tips voor onderwijs waar de stem van de leerkrachten aan bod komen.

Meer informatie

Bekijk de webinars