Halal of niet? Islamitische stelregels onder de loep op basis van casussen

Organisatie
Thema
Inhoud / deelaspecten

Alle vragen omtrent islam en onderwijs in Vlaanderen beantwoord. Heel veel scholen, leerkrachten, CLB-medewerkers, ouders, leerlingen… hebben vragen over hoe je in de praktijk best omgaat met allerlei vragen die een religie als islam oproept.

  • Wat is voor moslims halal (toegestaan) en wat niet, en waarom?
  • Hoe ver moet je gaan om daaraan tegemoet te komen op school?

Deze workshop staat stil bij:

  • Wat is de religieuze en culturele achtergrond van wat de islam soms vraagt?
  • In hoeverre kan of moet je daaraan tegemoet komen?
  • Wat met de vele vragen omtrent al dan niet gescheiden zwemmen, aangepaste leerinhoud (evolutieleer versus scheppingsverhaal, kooklessen, seksuele voorlichting, muziek,…), halal eten, bidden op school, deelname aan bos- en zeeklasse, de ramadan, het vak islam, medische consulten-vaccineren, ouderbetrokkenheid, islamitische feestdagen, hoofddoeken, conflicten op school,…?
  • Wat zijn mogelijke tekenen van radicalisering, hoe ga je daarmee om, hoe kan je radicaal gedachtengoed voorkomen?
Doelstelling en methodiek

Preventie van radicalisering – individuele gesprekken / klasgesprekken/voordrachten

Doelgroep
Kostprijs
Duurtijd
Bijkomende info

Het betreft een aanbod op maat; samen met de vraagsteller wordt er op zoek gegaan naar een gepast aanbod